26 فبراير 2010

عش بسعادة

 عِـشْ بسعادة 

 
ما أجمل الدنيا حين نقطع المسافات فيها بفرحة، و نحيا لحظاتها بأمل، و نستنشق نسمات الهواء فيها بحماس، و لا نرى وجوهنا في المرآة إلا و هي مبتسمة. من أين تأتي كل هذه السعادة الجميلة !
 

اقرأ، استمع إلى أقوال السعادة و الحماسة و التفاؤل، تعلـّم و تنفـّس، اهتم بنفسم و بغيرك.


لا تعِش الحياة و كأنها معركة لابد من الفوز فيها، و إنما عشها و كأنها موقع بناء الكل فيها يتعاون لإنشاء بناية جميلة متقنة الصنع يضع كل شخص فيها جزء من حياته وروحه.


لا تعش في توتر و قلق فلن يزيدوكَ شيئـاً سوى الضعف و الألم، و لا تستسلم لحزنكَ أو تصنع منه حبلاً يلتف مع الوقت حول عنقكَ ليقتلكَ.


اصنع من كل شئ حولك فرحة و ابتسامة. حوّل القمامة في كل مكان إلى زهور. و حوّل ضيقكَ و انفعالكَ إلى ابتسامة، حتى و لو كانت سخرية من نفسكَ. و حوّل الجدران العارية إلى لوحات أنتَ من يرسم كل تفاصيلها، و احرص على أن تكون هذه التفاصيل جميلة و سعيدة.


نحن نستحق أن نعيش بسعادة.


أحــمـد فـايـز


هناك 4 تعليقات:

мαησηα يقول...

والله قلت احلى كلام يا احمد تسلم ايدك

وبجد حقيقى لما تكون حزين وتحط نفسك ف

المود ده بيزود حزنك وهمك انما لما تضحك

او تفرفش نفسك مودك فعلا بيتغير

بجد مقال عجبنى جداااااا تسلم الايادى

WINNER يقول...



شكراً يا منونة

أنا حاسس إني سعيد على الرغم من إن فيه حاجات كتير تسبب الحزن، لكن ده شئ طبيعي، الدنيا مش هتخلى من المنغصات، و ما ينفعش نعيشها في هم علطول.

أتمنالك حياة سعيدة.

Shaimaa يقول...

ربنا يبشرك بالخير والسعادة... بقالى كام يوم مش راضية أعلق عند حد من كتر الكآبة اللى الناس كلها فيها... عارفة كمان ان ضغوط الحياة أكبر منهم

بس أخيرا أهوه لقينا شوية سعادة
بالتوفيق

WINNER يقول...



الله يخليكي يا شيماء
السعادة حلوة
و الحمد لله على كل شئ
الانسان كتير بيبقى جاحد و مابيلاحظش النعم و الخيرات الكتير اللي هو فيها و يسخط على اتفه الامور و يعيّش نفسه في هم و حزن من غير داعي.



سبحانك اللهم وبحمدك، أشهد ألا إله إلا أنت، أستغفرك وأتوب إليك