15 مايو 2010

تاج


 تــاج 


شوفت كذا مرة موضوع التيجان في مدونات كتيرة. أحياناً كنت بستهيفه بسبب أسئلته الهايفة. و أحياناً كنت بحب نوعية الأسئلة اللي بتكشف المدون بشكل أكبر و تعرفنا أكتر على شخصيته. التعارف يجعل التواصل أسهل. و وصلني النهاردة تاج من رضوى الطالبة المقهورة. التاج عبارة عن 6 أسرار، و ست أشخاص يتوزع عليهم التاج من بعدي. أنا بطبعي متحفظ و كتوم، فحكاية الأسرار دي مش عارف هتطلع كويسة و لا لأ. و نبدأ باسم الله.



(1)

أنا أتمتع بقدر لا بأس به من البرود العاطفي و الاجتماعي.
قد لا يلاحظ البعض هذا الطبع، لكن من يتعامل معي بشكل أقرب سيلاحظ هذا بالتأكيد.
أنا شخص غير اجتماعي، و لا أحب التواجد في أماكن التجمعات العامة و الاحتفالات الاجتماعية.
لي أسلوبي الخاص في إظهار الاهتمام بالآخرين. و كثير من الأشخاص يترجم هذا على أنه عدم اهتمام.
إذا أخبرتكَ أنكَ تحتاج لشئ ما لتصبح أفضل فهذا دليل قاطع على اهتمامي. أنا لا أكترث على الإطلاق بالأشخاص الذين لا يهمونني. لا أعيرهم الانتباه، و لا يعنيني ماذا يصنعون، فقط أتجاهلهم.


(2)

أنا أجادل كثيراً.
مع مرور الوقت أصبح هذا عيباً فيّ لدرجة التشكيك في أي كلام أقوله حتى و إن كان صحيحاً. عندي دوماً رد و وجهة نظر. يجب أن تكون وجهة نظرك قوية جداً لتتمكن من إقناعي.
أحب البحث و الاطلاع، و القراءة و متابعة الأفلام الوثائقية، و البحث الدائم عن الإجابات. أصبح عندي مخزون لا بأس به من المعرفة في مجالات عديدة.
لكنّي أعترف أنني أجادل أحياناً من دون وجهة نظر سديدة.


(3)

أنا منظم جداً.
أنا أحب النظام لأقصى حد. لكن ليس للحد المَرضي.
دوماً أشيائي مرتبة و منظمة و منسقة. المكتب، الدولاب، الكمبيوتر، الغرفة، و أي مكان أتواجد فيه أحب أن أقوم بتنسقه بشكل منظم و مريح.
أقوم بتنظيم وقتي عن طريق الجداول و القوائم.
كل أسبوع أقوم بتحضير أنشطة الأسبوع التي سأقوم بها، و توزيعها على الأيام المختلفة. و هناك قائمة شهرية و أخرى سنوية. لا أقوم بـ(التخنيق) على نفسي من خلال هذه الجداول، و أقوم بخرقها كثيراً، لكن إطارها مشجع و منظم و يحقق الأهداف بسهولة أكبر.
أكتب قائمة بالمشتروات التي أريد شراءها، و قائمة بالكتب التي سأقرأها، و قائمة بالأهداف التي أريد تحقيقها خلال العام، و قائمة بالأمور المهمة التي سأفعلها كل يوم.


(4)

أنا أحب الدراسة.
أحببت المدرسة فتفوقت في الدراسة. و كنت الأول على كل مدرسة تواجدت فيها.
و دخلت الطب عن حب، و ذاكرت فيه بحب على الرغم من عدم حب الطب لي.
هدفي من الدراسة هو تحصيل العلم بغض النظر عن التقييم و الدرجات.
أنا أحب العلم، و منذ الصغر و أنا أقضى الوقت في مكتبة المدرسة لمعرفة الجينات و الحمض النووي و الاستنساخ و الليزر و تشريح الإنسان.
أتابع النجار و الكهربائي و السبّاك و النقاش باهتمام و شغف لمعرفة سر صنعته و مهارته. اسأل و أبحث عن كل شئ لا أعرفه.
أنا أحب أن أعرف باستمرار.


(5)

أنا أقضي وقتـاً كبيراً أمام شاشة الكمبيوتر.
أحب (داونلود) الكتب و الأفلام الوثائقية.
أحياناً يستهلك الكمبيوتر وقتي بشكل سئ و يؤثر في دراستي.
و أنا على درجة لا بأس بها من الدراية بما يتعلق بهذا الجهاز (هارد وير) و (سوفت وير).


(6)

أنا كائن ليلي.
عادة لا أنام بالليل. أقضي الليل كله بين المذاكرة و الكمبيوتر.
و في النهار يكون النوم. يمكنني قضاء أكثر من 24 ساعة مستيقظاً، ثم أعوّض هذا الوقت بنوم أكثر في اليوم التالي. عادة أنام في اليوم من 6-8 ساعات، قد يتم اختصارها لساعتين، و قد تطول إلى 12 ساعة.



أرجو ألا تكون قراءة أسراري مملة و غير مجدية. و هي لم تعد أسرار بعد الآن.


و في النهاية أحب أهدي التاج لـ6 من المدونين اللي شرّفـوا مدونتي بالزيارة، و تابعت مدوناتهم. و أرجو إن ما يكونش التاج مشكلة بالنسبة لهم. و اللي مش عاوز التاج ده براحته خالص. الموضوع اختياري أكيد.



آلاء

تسنيم

منى سلامة

هنادي

محمد عطية

إسلام



هناك 14 تعليقًا:

تــسنيـم يقول...

تسنيم لا تُحب التاجات إطلاقاً

:(

ده غير إني عملته زمان في 2007 لما كان لسه التدوين في بداياته,, و كانت أسراري أسرار بجد .. مش اللي كده و كده دي

:)

WINNER يقول...



تسنيم.
أنا عارف إن التاج بيبقى تدبيسة. بس أنا دوّرت على حد أدبّسه مالقتش غير الستة اللي اخترتهم. نصيب بقى.

و قصدك دي أسرار كدة و كدة :)

أومال عاوزة أكتب أسراري الحربية!
لا يمكن.
صدرك أوسع لسرّك.


تــسنيـم يقول...

http://tota23.blogspot.com/2007/01/blog-post_29.html

وآدي لينك تدبيستي القديمة


:)

طالبة مقهورة ..درجة أولى يقول...

اولا شكرا ع الاجابات
ثانيا..مظنش حد يقدر يكتب اسراره اللي جواه كده بكل بساطة..عشان كده مش مستغربة :)

استوعبت لك اسلوبك الخاص..وملاحظتش برود اجتماعي ولا عاطفي ف الحقيقة.

نقطة الجدال اعتقد انها جوانا كلنا بس فيه حد بيقتلها وياخد الحياة (ببساطة) وفيه النظرة المتعمقة للأمور وحب الاستطلاع وده عندي منه كتير بس معظم الوقت اللي حواليا بيقتلوه مع اني مش مزعجة بالاسئلة ف اغلب الاوقات

حلوة منظم ديه ^_^ يبختك يبختك..

وانا بحب الدراسة جدا ولو فكرت ف طب هجيبه ان شاء الله بس انا مش حابة التشريح والتعامل مع البشر لأني ف الاغلب بهرب منهم واخاف ان غلطة صغيرة تسبب مشاكل لحد

اول مرة اعرف انك ف طب كمان انا كنت فاكراك مخلص بجد ماشاء الله عليك

هيا مش اسرار بس سهلت عليا فهم الشخصيات اللي بتعامل معاها..

دمت بكل خير

WINNER يقول...



رضوى.
العفو يافندم.
دي شوية أسرار سطحية.
شدي حيلك بس في المذاكرة و اطلعي من الدكاترة الكويسين.
و بطلي قر على تنظيمي :)

محمد عطية يقول...

فى الحقيقة التدوين بيكشف أبعاد طتيرة من شخصياتنا حتى لو مكتبنهاش بالصورة دى.........إلى جانب إنى مبحبش أبقى كتاب مفتوح للناس كلها اعتذر عن كتابتها نظرا لانشغالى الشديد هذه الأيام ......شكرا على التاج.

© EslaM يقول...

ولو إني أول مرة أعرف موضوع التاجات ده
بس إن شاء الله أكتب ساعة ما أدخل تاني

بس مش عايز تسأل عن حاجة محددة؟
:)

WINNER يقول...



محمد عطية.
براحتك خالص. أنا أكدت إن الموضوع اختياري. أنا اتدبست في اختيار 6 أشخاص و مالقيتش حد مناسب غير الستة اللي اخترتهم.

WINNER يقول...



إسلام.
قول اللي نفسك فيه يا إسلام.

مفيش حاجة محددة عاوز اسأل عنها. خد حريتك في اختياراتك.


ponpona يقول...

مممممم .. يعني أنا أول مرة أحط كومنت هنا ع المدونة تقوم تدبسني في التاج .. ماشي .. سأجاوب

دي اسرار عسكرية على فكرة وعلى درجة عالية عالية عالية من الأهمية .. أومال ايه .. دي أسرار منى هانم / حضرتي يعني ;)

كلام جد بقي
أنا هاقولهم هنا لأن تقريبا معظم اللي بيقرأوا البلوج عندي عارفينهم .. دا السبب الأولاني

السبب التاني بقى أنه زي ماقلت فوق كده .. ان دي أسرر عسكرية فلو حد جه ولاقاها منشورة انت بقى اللي تتدبس وأنا أقولهم ماليش دعوة خاااااالص ولا أعرف الكلام ده ولا حتى أعرفك .. نيااااهاااهااااا

فتح ودانتينك بقى كويس .. لأ كده نص نص .. فتحهم كويس خالص .. هااعملك امتحان فبي الحاجات دي بعد ماخلص :))

1 - لدي هوس اسمه القراءة ، قراءتي ليست كثيرة ولكننها مستمرة . هذا ليس سرا أعرف ولكن السر هو أني أقرأ في الشارع وأنا أمشي .. أصعد سلالم وأنزلها ،أفادي الناس والسيارات وأعبر الطرق الصغيرة وعيني في الكتاب وأقرأ .. والموضوع لا يمثل مشكلة لدي .. بطريقة ما - لست أدريها _ أستطيع أن أفعلها


2 - أنا أبتسم للاطفال في الطريق ، حين يبادلونني الابتسام أعرف أني لازلت بخير و إذ لم يردوها أعرف أن هناك خطأ ما بالداخل أبحث عنه و أحاول إصلاحه

3 - بطريقة لا إرادية أعد درجات السلالم واحد اتني تلاتة عشرة عشرين وهكذا ... دائما

4 - لا أستطيع مقاومة حلوى غزل البنات

5 - إذا أعجبني شئ أخبر صاحبه مباشرة حتى وان كنت لا أعرف صاحبه وحتى ان كانت مساحته في حياتي لا تتعدى دقيقتين رأيته فيهم ، إذا كان يرتدي شيئا جميلا أخبره بذلك وان فعل فعلا جيدا أخبره بان مافعله كان جيدا و أنه انسان محترم

6 - أبكي سريعا .. سريعا جدا

WINNER يقول...



حلوة بتعدي السلالم دي :)
كدة ممكن تتكعبلي!
معلونات لا بأس بها. الآن أعرفك أكثر.
نوّرتينا يافندم.

© EslaM يقول...

لسة محتفظ بإيميل النوتيفيكيشن بتاع التاج دي
كل مرة أقول أدخل وأكتب ما ابقاش عارف أكتب إيه
لكن قلت خليه.. أكيد هالاقي حاجة في يوم من الأيام

بما إن التاج عن الأسرار.. فهاضطر إني أغير الشرط شوية وأكتب عن 6 حاجات عن نفسي وخلاص لسببين

أولا.. الأسرار اللي عندي مش كتير

تاني حاجة.. جربت كذا مرة أقول لناس حاجات على إنها سر (وطبعا بابقى مختار حاجة مهمة.. بس مش هتفرق معايا قوي لو اتعرفت)، والحمد لله كلهم نجحوا في حاجة واحدة
إنهم يعلموني إن السر اللي يخرج بره صاحبه.. ما بقاش سر

المهم..
1
العبد لله واحد عادي جدا من الطبقة المتوسطة المرتاحة إن جاز التعبير

2
كنت من النوع اللي بيعيط بسهولة جدا وهو صغير.. وعرفت إن ده عيب وما يصحش، والراجل ما يعيطش
الحمد لله ما بقيتش باعيط خالص.. مهما حصل.. حتى في حالات الوفاة القريبة مني جدا.. وحتى لو كان حزني عليها مخليني في حالة سيئة، ومتهيألي ده هيخليني أخد استمارة 6 بدري بدري والله أعلم

3
بادرس الطب
أحيانا باحس إني عملت أغبى اختيار ليّ في حياتي
وأحيانا باحس إن هو ده الاختيار الوحيد المناسب

4
مريت بكذا هواية
لما كنا بناخد رسم في المدرسة حاولت أرسم بجد.. وخدت فعلا 20/20 في تالتة إعدادي
لكن انقطعت الصلة من ساعتها بيني وبين الرسم إلا شوية شخابيط كده

كان عندي أورج صغير في البيت..
كنت باعرف أعزف عليه شوية كده، لكن برضه ما اهتمتش بالموضوع إني أدرس بطريقة احترافية أكتر.. لسة لحد دلوقتي باقعد مع نفسي كده.. بس مش بالاهتمام الكامل

حاليا باكتب أي حاجة تيجي في دماغي وأحطها في المدونة اللي تقريبا أنا الزائر الوحيد ليها.. وطبعا وينر بيشجعني أحيانا
:)

أدمنت مؤخرا كل ما يتعلق بالكومبيوتر أو الإنترنت..
وبدأ يبقى الموضوع يتنقل لمرحلة الهوس بكل جديد في الحاجات دي
بس الحمد لله في حاجات محجماني كتير.. وربنا يستر

حبيت القراءة اللي بجد على كَبَر.. لكن القراءة اللي "أي كلام" كانت وأنا صغير
كنت باقرا فلاش وسماش بس.. ما مريتش برجل المستحيل وملف المستقبل زي باقي الناس :)
ولما كبرت ما بقيتش عارف إيه الهبل اللي كنت باقراه ده
لكن دايما شايل لخالد الصفتي "الكاتب" جـِميل إنه عودني أمسك كتاب وأقراه.. ودي لوحدها كفاية

باحس إن تعدد الهوايات ده هو اللي مخليني مش بالقوة الكافية في ولا واحدة منهم
بس بارجع وأقول ما دمت مش هاشتغل بيهم ولا هادخل منافسات مثلا.. والموضوع مجرد تسالي
يبقى خلاص.. المهم الواحد بيبقى مبسوط

5
باحب القعدة الحلوة.. وأكره أي زيارة يكون الناس فيها "منشيين".. ويمكن واخد الحكاية دي من أهلي من الناحيتين
ورغم كده ممكن أتضايق بسهولة لو الموضوع دخل في سكة التريقة.. حتى وأنا متأكد إنه هزار، خصوصا إني باكره التريقة على أي شخص عموما ما دام مش موجود.. مش أنا بس
وبرضه رغم كده بانسى بسهولة أحيانا

6
باحب السواقة جدا
بس ما باحبش الجري بالعربية
:)

WINNER يقول...



إسلام حبيبي.

لسة فاكر يا راجل !
:)

حلو الكلام اللي انت كاتبه ده.

يا سلام بقى لو تعمله موضوع في مدونتك.


© EslaM يقول...

تصدف فكرة فعلا
بإذن الله أكتبه هناك


سبحانك اللهم وبحمدك، أشهد ألا إله إلا أنت، أستغفرك وأتوب إليك