16 مايو 2010

مشاجرة حرة





مصارعة حرة


منذ الصغر والمصارعة الحرة من العروض المشوّقة التي يحرص الكبار على متابعتها، يجلس المتفرجون بحماس ويشاهدون هذه (المشاجرة) الدائرة بين شخصين على ساحة مرتفعة مربعة الشكل. تعوّدتُ على مشاهدة مباريات المصارعة الحرة منذ ذلك الوقت البعيد. لكن، حين وصلت إلى درجة معينة من النضج الفكري لاحظت مدى القبح في هذه العروض الهمجية؛ رجلان فتيّان ضخمان يتشابكان ويوسع كل منهما الآخر ضرباً بدون رحمة أو إنسانية وسط هتاف الجماهير الذي يلهب مشاعر المتصارعيْن، يوجّه كل منهما اللكمات إلى وجه الآخر بقوة، ويركل كل منهما الآخر بغلظة، تبدو الكراهية في عيونهما والغضب القبيح مرسوم على وجهيهما. إنه تصارع كائنين بشريين من أجل إمتاع الجماهير، إنها متعة رخيصة!


أحترم جداً رياضات الدفاع عن النفس، على الرغم من أنها قد تكون أكثر فتكاً وضراوة من المصارعة الحرة، إلا إنها تتم بشكل أرقى. يعجبني جداً عندما يقف المتباريان وجهاً لوجه ويوجّه كل منهما للآخر تحية احترام وتقدير للخصم. باستخدام المهارة أكثر من استخدام القوة يتحرك المتباريان برشاقة وشكل جميل، تكون المبارة تدريب لكل منهما وتقييم لمدى مهارته أكثر منها محاولة قتل.


المصارعة الحرة قتال يخلو من شرف التباري، فهي شجار همجي يسعد به أصحاب القلوب المريضة من الساديين وكارهي البشرية. هي نوع من قتال الشوارع الذي لا يخضع إلى أي قوانين سوى قانون البقاء للأقوى وهو قانون البهائم الذي يحكم الغابة، بل إن قانون الغابة أكثر تحضّراً فالحيوانات لا تتقاتل إلا لسبب وجيه، إمّا لصيد يسد حاجتها للغذاء، أو دفاعاً عن الأرض والعائلة، لا ينظّم الحيوانات مباراة يتقاتل فيها كائنين من أجل متعة المتفرجين. مجرد تشجيع مثل هذه الأفعال والاستمتاع بمشاهدتها دليل قوي على ساديتنا التي تستلذ بمثل هذه الهمجية.



إضافة


أشكر (ستروما) على إثارتها لنقطة في غاية الأهمية من خلال تعليقها، وهي حكم الشرع في مثل هذه الرياضات أو العروض. والبحث عن الحكم الشرعي في مواقع متخصصة على شبكة الإنترنت أوضح عدم مشروعية مثل هذه الممارسات، ونص الفتوى موجود في أكثر من موقع، منها موقع الإسلام سؤال وجواب على هذا الرابط:   



أحمد فايز


هناك 13 تعليقًا:

Big Code يقول...

انت قلت كل شئ
انا امقت هذه اللعبة جدا
واشفق على كل طفل يهوى مشاهدتها

هي ليست رياضة على الاطلاق في وجهة نظري
وهناك ايضا استعراض في القتال حتى ليبدو وكأنك تشاهد فيلم اكشن, اشعر انهم يستخفون بعقولنا

اني امقت هذه اللعبة جدا جدا

WINNER يقول...



جميل إنك أثرت نقطة الأطفال.

غير صحي على الإطلاق السماح للأطفال مشاهدة مثل هذه العروض.

العنف اللي الأطفال بيتفرجوا عليه بشكل يومي بيكوّن شخصيتهم. بيتعلموا العنف.



STROMA يقول...

انت فعلا قولت اللى دايما بقوله على الرياضه دي من زمان

والمهم انه ممكن يكونوا بيمثلوا وبيعملوا شو عشان المكاسب اللى بتجيلهم من ورا المباريات دي !!

بجد انا كنت بشوف تمثيليات عجيبه بتحصل فى المصارعه الحره دي واقعد اضحك علي الجماهير وهما مصدقين وعايشين الدور مع المصارعين !!

وياريت يا وينر تقولنا راى الدين فيها لان اسمع والله اعلم ان فيه نهي عن مثل هذه الرياضات العنيفه بس مش متاكده

WINNER يقول...



فكرتيني بالتمثيليات اللي بتحصل. بايخين قوي. و يقعدوا يتكلموا ساعة. و الكاميرا تجيب نظرات الشر في عيونهم. و المفاجأة. و الخوف. عرض مش أكتر.

رأي الدين في المصارعة و الرياضات العنيفة، حسب ما قرأت، و الله أعلم، هو التحريم، لأن المتباريان يتعمد كل منهما إيذاء الآخر. و الجمهور أو المشاهدون يفرحون بهذا الأذى و يشجعوه.
ده رأي الفتاوى اللي قريتها.
و أنا أميل لهذا الرأي.

STROMA يقول...

جزاك الله خيرا يا وينر :)

ponpona يقول...

أنا أموت و افهم .. ايييه المتعة في ان أنا أقعد أنتفرج على حاجة زي دي !!

بالنسبالى - وعلش في الكلمة اللي هاقولها - دول لم يرتقوا بعد لمكانة الحيوانات . الحيوانات تترفع أن تفعل هذا .

عارف بقى ايه اللي ينرفز فعلا :
انه في البرامج اللي بتذيع المصارعات دي ممكن تلاقي حد قاعد بيتفرج هو وابنه ... ابنه ! سمح لنفسه بانه يخلي طفل صغير ماعداش سنه العشر سنين يقعد يتفرج على حاجات زي دي .. تلاقية متصل بالمذيع الهمام ويقوله لو سمحت ابني كمان عايز يتكلم وتكتشف ان ابنه ده سنه صغير جدا جدا ... ازاي أب يعمل في أولاده كده ؟؟

أنا رديت ع التاج على فكرة .. تحت في الكومنتس ع البوست اللي فات :))

غير معرف يقول...

د/ندى...
لقد أصبت الهدف يا د/أحمد ....
يا لها من مشاجرة قذرة حقا فلساني يأبى أن يطلق عليها (رياضة)...
كنت أتابعها وأنا طفلة في المرحلة الابتائية ,زي كل الأطفال يجذبك أي حد بيتخانق ....دا كان يوم واحد في الاسبوع بس ,أما دلوقتي ما شاء الله على الفضائيات فحدث ولا حرج ,كل ساعة تلاقيها شغالة ,والمشكلة اننا بنشجع أطفالنا وبنلهيهم بسماعها واحنا بنتجاهل خطورتها عليهم ....الحمدلله اني رافضة دخول الدش البيت أصلا صحيح فيه حاجات كويسة بس أنا اقدر أحصل عليها من مصادر متعددة....اللهم احفظ أطفالنا

WINNER يقول...



ستروما.
جزانا الله و إياكم يافندم.


WINNER يقول...



بونبونة.
الأب اللي بيخلي ابنه يتفرج على العنف هو أصلاً عنده خلل نفسي. هو لا يعتقد إنه بكدة بيأذي ابنه.
دي ثقافة عامة.
بس لما أنا و انتي و كل اللي علقوا على التدوينة و غيرنا أكيد كتير كانوا رافضين العنف ده أكيد هيكون بعدنا أجيال ترفض العنف و الهمجية. و رسالتنا إننا مش نرفض و بس، لا و كمان ننشر الرفض ده و ندعو إليه.

تقريباً و الله أعلم دي أول مرة تزورينا. استني أعملك شاي :)
شرفتينا يافندم.

WINNER يقول...



د/ندى.
فعلاً هي مشاجرة و ليست رياضة.
خيراً فعلتِ بمنعك للدش. أنا حاولت أعمل الحركة دي و فشلت.

و بالمناسبة أن مش (د/أحمد)، أنا أحمد بس.

ponpona يقول...

أي نعم .. دي أول مرة
بس أنا عايزة شاي بالنعناع لو سمحت .. تمام زي الكوباية اللي موجودة برا في البلوج دي وممكن كمان تجيبلي نيسكافية و بسكوت بالعجوة وسحلب و بونبوني بطعم التفاح و .. ولا أقولك .. كفاية كده .. مش عايزة أتقل عليك

P:

WINNER يقول...



بونبونة.
مش عاوزة ديفيدي؟ :)

غير معرف يقول...

ندى.....
أشكرك على ذوقك ...بالتوفيق ان شاء الله


سبحانك اللهم وبحمدك، أشهد ألا إله إلا أنت، أستغفرك وأتوب إليك