17 مايو 2010

شوية ورق


شوية ورق




ضمن جولاتي وصولاتي الإنترنتية أتيت إليكم بمدونة رائعة؛ شوية ورق.

تقول منى سلامة في وصف مدونتها: "حبة هوا طيروا الورق كله، ياللا مش مهم، هو إيه كان ف الورق أحلي من الهوا ؟!".

وتقول في تعريفها لنفسها: "كائن بسيط يكفيه جداً فنجان نيسكافيه ليعود إلي حالته الطبيعية ويكتشف بداخله حنين مفاجئ لأشيائه الصغيرة".


عدد تدوينات مدونتها حتى لحظة كتابتي لهذه التدوينة هو 50 تدوينة، ويمكنني القول بأن كل التدوينات مميزة وهذا لأني قرأت كل تدوينة. فذات صباح، مصادفةً، وجدتُ المدونة، قرأتُ آخر تدوينة، ثم بحثتُ عن أول تدوينات المدونة، وبدأتُ القرأة حتى انتهيتُ من قراءة كافة التدوينات. يمكنكم زيارة المدونة والحكم بأنفسكم.


لدي علاقة خاصة مع كل شخص حكم عليه الزمان بدخول الطب، وعلاقة أكثر خصوصية وتميزاً مع كل شخص ينتسب إلى طب القصر العيني، والصدفة العجيبة أن منى سلامة صاحبة المدونة الرائعة شوية ورق هي طالبة طب والأعجب أنها طالبة بالقصر العيني.


المدونة بسيطة جداً وليست مبهرجة، لا تحتوي الكثير من الأشياء لكنها تحتوي كلمات على درجة عالية من الجودة، أوراقها ليست كباقي الأوراق المنثورة على الإنترنت، إنها أوراق لها قيمتها. وحتى لا أطيل وأصف المدونة بكلمات قد لا توفيها حقها يمكنكم زيارة المدونة.



هناك 6 تعليقات:

ponpona يقول...

الله .. هو انت طلعت طب قصر العيني :) :)

أنا كنت عايزة أسألك بصراحة بس اتكسفت .. طيب هو انت لسه بتدرس ولا خلصت ؟ انا في سنة تالتة .

عارف .. انا بردو عندي علاقة خاصة بكل اللي بيدرسوا طب وبالذاااات مع اللي تبع قصر العيني .. تقريبا كلنا كده

احمد :
أنا فعلا مش عارفة أقولك ايه على البوست ولا على الكلام اللي انت كاتبة .. ربنا يكرمك يا أحمد ويبعتلك فرحة دافيه ع الصبح زي الفرحة اللي جاتلي على الصبح كده
:))

ponpona يقول...

آه صحيح

الكلام اللي أنا كتباه في وصف المدونة :
"حبة هوا طيروا الورق كله، ياللا مش مهم، هو إيه كان ف الورق أحلي من الهوا؟!". دا مش كلامي الصراحة .. دا كلام فنان كاريكاتير اسمه وليد طاهر من كتابه / حبة هوا .. ابقى اقرأ الكتاب ده هو تبع دار الشروق .. الكتاب رائع

لكن التعريف بنفسي أنا اللي كاتباه
:)

ponpona يقول...

أحمد
تعالى .. خد :) :) :) :) :) دول عشانك

WINNER يقول...



بونبونة.

أنا مابجاملش حد.
يعني لما أقول إن مدونتك جيدة يبقى أقصد إنها جيدة مش نص نص.

أنا مش قصر عيناوي. أنا بدرس في FOMSCU. لكن فيه علاقة وثيقة مع أعضاء القصر.

و يمكنك التواجد معانا في منتدى القصر العيني. منتدى يجمع خيرة الناس.
http://www.kasralainy.com/forum.php



ponpona يقول...

:)

alo2ah يقول...

إلى المفضلة ايضا :)


سبحانك اللهم وبحمدك، أشهد ألا إله إلا أنت، أستغفرك وأتوب إليك